Cum să ducem un stil de viață sănătos? Această întrebare este pusă de multe persoane care doresc să schimbe ceva și să aibă grijă de condiția fizică și de silueta lor. Din nefericire, în zilele noastre, un procent mare de oameni nu desfășoară o activitate fizică regulată și nu mănâncă suficient pentru a oferi organismului lor toate substanțele nutritive necesare. Cerințele lumii moderne au făcut ca majoritatea oamenilor să se deplaseze în principal cu mașina, iar disponibilitatea largă a barurilor de tip fast-food reprezintă o alternativă la gătitul cinei pentru o mare parte a comunității. Stilul nostru de viață în ritm rapid și goana după bani duce la un stres constant și ne face să uităm de odihna de care avem nevoie pentru a funcționa bine.

Dorința de a duce un stil de viață sănătos poate apărea brusc la oricine. Uneori este legată de probleme de sănătate sau de faptul că observăm depuneri excesive de grăsime. Indiferent de motiv, odată ce vă gândiți să vă schimbați obiceiurile în bine, ar trebui să vă țineți de acest gând și să începeți să vă atingeți obiectivele pe care vi le-ați stabilit. În acest articol, vom prezenta câteva principii de stil de viață sănătos pentru a vă ajuta să vă implementați noile obiceiuri și, de asemenea, vom explica de ce vă pot proteja aceste comportamente. Doriți să aflați mai multe despre principiile unui stil de viață sănătos? Citește mai departe.

De ce să duci un stil de viață sănătos?

Zdrowy tryb życia - dlaczego warto
În ultimii ani, dieta unui stil de viață sănătos a devenit foarte la modă. Au apărut o mulțime de influenceri care promovează dietele sănătoase și diverse suplimente. Și poate că moda este o motivație la fel de bună ca oricare alta pentru a duce un stil de viață sănătos, dar dincolo de promovare, ar trebui să ne gândim la beneficiile reale ale schimbării obiceiurilor noastre.

De prea multe ori se întâmplă ca noi să începem să ne gândim la un stil de viață sănătos doar atunci când sănătatea noastră nu mai este cea mai bună, deci atunci când ceva începe să ne deranjeze. Între timp, dacă vrem să ne bucurăm mai mult timp de starea bună a întregului organism, ar trebui să ne gândim la noi înșine chiar înainte de a apărea vreo afecțiune. Alimentația sănătoasă, mișcarea sistematică, relaxarea – toate acestea ne vor ajuta să evităm multe boli care ne tulbură definitiv bucuria de a trăi deja la bătrânețe. De aceea, medicii fac apel la tineri să înceapă să aibă grijă de ei înșiși cât mai curând posibil. Vârsta tânără este bună pentru a fi nebuni și de multe ori nu ne gândim la ce se va întâmpla peste 5 sau 10 ani, abuzând de alcool, alergând după bani, stând până târziu în noapte și, în general, ruinându-ne sănătatea. Un stil de viață sănătos ne va ajuta să evităm multe neplăceri în anii următori, așa că merită să ne oprim uneori, să ne gândim la viitor și să ne gândim la introducerea unor obiceiuri noi, mai bune.

De asemenea, puteți citi despre suplimente pe această temă
https://www.vipsangym.ro/piperinox-review-si-recenzii-puterea-piperinei-pentru-pierderea-in-greutate/

Printre beneficiile unui stil de viață sănătos se numără:

  • îmbunătățirea generală a stării de bine;
  • îmbunătățirea stării părului, a pielii și a unghiilor
  • creșterea condiției fizice și a rezistenței fizice;
  • o mai bună condiție fizică la bătrânețe;
  • îmbunătățirea aspectului siluetei;
  • creșterea stimei de sine;
  • reducerea riscului de apariție a numeroase boli.

Potrivit oamenilor de știință, sănătatea unui individ depinde:

  • 50% de stilul de viață;
  • 20% de factori biologici;
  • 20% de mediul în care trăim;
  • 10% de accesul la serviciile de sănătate.

După cum puteți vedea, într-o mare măsură, noi înșine avem un impact asupra sănătății noastre, așa că merită să începem să ne ocupăm de ea cât mai curând posibil.

Cum pot începe să am un stil de viață sănătos?

A duce un stil de viață sănătos pare a fi banal. Este suficient să avem o dietă echilibrată, o cantitate potrivită de activitate fizică, relaxare și somn. Desigur, în practică nimic nu este atât de ușor, pentru că, de multe ori, din cauza lipsei de timp, asociată cu o muncă aglomerată, nu mâncăm regulat, nu ne putem relaxa pentru că suntem supuși unui stres constant, ca să nu mai vorbim de găsirea unui moment pentru a ne antrena. Și totuși, dacă planificăm totul cum trebuie și punem pe primul loc grija față de propria sănătate, putem găsi cu siguranță timpul și resursele necesare nu doar pentru a începe să ne schimbăm obiceiurile, ci și pentru a le menține. Iată câteva sfaturi despre ce trebuie să facem pentru a avea o viață sănătoasă.

Activitate fizică sistematică

Exercițiile fizice regulate sunt foarte importante pentru întregul nostru organism, deoarece ne mențin corpul și mintea în formă. Din păcate, în zilele noastre, marea majoritate a oamenilor duc un stil de viață sedentar, ceea ce crește riscul apariției multor boli. Cele mai frecvente scuze pentru a nu face mișcare este lipsa de timp. Dacă cineva lucrează 8 ore pe zi și, în plus, are grijă de copii, desigur, întreaga zi poate fi ocupată. Cu toate acestea, este, de asemenea, o idee bună să îi înveți pe copii obiceiuri sănătoase și, poate, să te gândești la 30 de minute de aerobic în familie, care va fi atât exercițiu, cât și divertisment. Mai mult, în prezent puteți găsi planuri de unități de antrenament care constau într-un set de exerciții care durează 4 minute. Acesta este probabil tot timpul pe care îl putem găsi pentru a avea grijă de noi înșine. Iar în timpul liber, merită să profităm de aerul curat, alegând plimbări sau plimbări cu bicicleta. Chiar dacă este dificil să găsim acele câteva momente pentru o mișcare sistematică, merită să încercăm să creștem prioritatea antrenamentelor, pentru că o activitate regulată este una dintre cele mai bune modalități de a ne bucura de sănătate pentru o perioadă mai lungă de timp.

Cum ne influențează activitatea fizică sănătatea? Iată care sunt cele mai importante beneficii ale exercițiilor fizice regulate:

  • reducerea nivelului de zahăr din sânge;
  • îmbunătățirea condiției fizice și a capacității respiratorii;
  • ajută la menținerea unui corp mai subțire;
  • îmbunătățiți circulația;
  • reglarea nivelului de colesterol;
  • creșterea mobilității articulațiilor.

Acestea sunt doar câteva dintre beneficiile pe care le putem obține prin exerciții fizice sistematice. Nu se poate nega faptul că o activitate fizică moderată și regulată influențează în mare măsură menținerea unei bune stări de sănătate.

O dietă sănătoasă

O dietă sănătoasă și echilibrată este al doilea cel mai important element al unui stil de viață sănătos. În zilele noastre, se vorbește mult despre epidemia de obezitate și, de fapt, numărul persoanelor supraponderale crește în fiecare an. Acumularea excesivă de țesut adipos este favorizată de un stil de viață sedentar, dar și de o alimentație deficitară, adică mâncatul în baruri fast-food, distribuirea necorespunzătoare a meselor și alegerea unor produse nepotrivite. Un procent foarte mare din populație nu cunoaște principiile unei alimentații sănătoase și nu știe ce să mănânce pentru a se menține în formă și a slăbi.

În acest domeniu, însă, cunoașterea este esențială, iar dacă nu avem timp să asimilăm cunoștințele, merită să cerem ajutorul nutriționistului, care ne va crea o dietă echilibrată, adaptată nevoilor calorice individuale. Cum ar trebui să arate o dietă bună? Conform datelor furnizate de Institutul pentru Alimentație și Nutriție, ar trebui să consumăm produse din diferite grupe alimentare, ceea ce înseamnă proporții corecte de proteine, carbohidrați și grăsimi. De asemenea, ar trebui să se acorde atenție aportului adecvat de vitamine și minerale.

Nutriționiștii și specialiștii în alimentație sănătoasă consideră că principala sursă de energie furnizată organismului nostru ar trebui să fie carbohidrații. Cu toate acestea, aceștia nu pot fi primii cei mai buni carbohidrați. Se recomandă să se mizeze pe produse cerealiere, cum ar fi pâinea integrală, grișul, pastele integrale și orezul. Sursa de proteine ar trebui să fie carnea slabă, ouăle, peștele și produsele lactate, toate de preferință din producția ecologică. Nu uitați de grăsimi, dar acestea trebuie să fie grăsimi sănătoase, conținute în uleiuri vegetale, presate la rece, pește, nuci, semințe sau avocado. Întreaga dietă trebuie să se bazeze pe produse cât mai puțin procesate, pentru că acestea păstrează cea mai mare valoare nutritivă.

De asemenea, merită să știm ce trebuie să evităm într-o dietă sănătoasă. Să începem cu grăsimile trans, ale căror cantități mari se găsesc în alimentele populare de tip fast-food sau în gustările nesănătoase, cum ar fi chipsurile. De asemenea, este bine să renunțăm la produsele cu un conținut ridicat de zahăr, cum ar fi batoanele de ciocolată sau bomboanele. Dacă îți plac dulciurile, este mai bine să mizezi pe prăjituri și deserturi de casă, îndulcite cu miere, eritritol sau xilitol, care sunt mult mai sănătoase decât zahărul alb.

Alcoolul și stimulentele sunt, de asemenea, produse pe care este bine să le limitați sau să le abandonați complet. Un pahar de vin din când în când nu va face rău nimănui, însă, dacă vrem să ducem un stil de viață sănătos, ar trebui să ne abținem de la consumul sistematic de alcool și de la fumatul țigărilor.

O alimentație sănătoasă nu înseamnă doar ce și cât mâncăm, ci și porționarea corectă a produselor și consumul regulat al meselor, de preferință de 4-5 ori pe zi, aproximativ la fiecare 3 ore. În acest fel putem menține o rată metabolică constantă și putem evita senzația apăsătoare de foame, care ne-ar putea conduce la supraalimentarea nocturnă, cu efecte negative asupra metabolismului, greutății corporale și a unui somn bun.

Reducerea stimulentelor

Am menționat acest lucru în paragraful referitor la o dietă sănătoasă, dar stimulanții sunt un aspect căruia merită să îi dedicăm un moment mai lung. În zilele noastre, mulți oameni recunosc că le este greu să se distreze fără alcool. Berea, vinul, precum și licorile mai puternice apar pe masă în timpul fiecărei petreceri în familie sau întâlniri cu prietenii. Datele care dovedesc că un procent mare din societate consumă bere sau vin în fiecare zi, tratându-le ca pe o parte normală a dietei lor, sunt, de asemenea, alarmante. Între timp, studiile privind efectele băuturilor alcoolice asupra organismului uman au fost efectuate de mult timp și arată clar că un consum excesiv de alcool dăunează organelor interne și poate provoca creșterea în greutate. Consumul de cantități mari de băuturi alcoolice crește riscul de cancer, are un efect negativ asupra sistemului musculo-scheletic, reduce imunitatea, are un efect distructiv asupra sistemului cardiovascular și a celui reproducător. Așadar, dacă ne interesează să ducem un stil de viață sănătos, ar trebui să luăm în considerare necesitatea de a limita alcoolul.

Un alt stimulent foarte periculos, dar foarte comun, sunt țigările. Țigările sunt dăunătoare nu numai pentru fumători, ci și pentru persoanele din jurul lor, ceea ce în sine ar trebui să încurajeze oamenii să renunțe la ele. Fumatul provoacă cancer și boli de inimă, deteriorează plămânii și reduce fertilitatea. Acest lucru nu este un secret, după cum raportează chiar producătorii de tutun. Fumatul are, de asemenea, un efect negativ asupra capacității respiratorii, ceea ce slăbește întregul organism. Starea pielii, a părului și a dinților se va deteriora. De asemenea, fumatul poate declanșa producția de radicali liberi, ceea ce va face ca organismul să îmbătrânească mai repede. Așadar, dacă vorbim despre un stil de viață sănătos, ar trebui să spunem categoric nu fumatului.

Probabil că nimeni nu mai are nevoie să i se spună despre nocivitatea drogurilor și a drogurilor de firmă. Acestea sunt foarte periculoase pentru sănătate, afectând sistemul nervos central. Acestea pot provoca diverse modificări mentale și fizice.

Evitați și ușurați stresul

Stresul excesiv provoacă o supraproducție de cortizol – un hormon care poate duce la multe tulburări diferite în corpul nostru. Din păcate, în cursul construirii unei cariere, al creșterii copiilor și al câștigării unui trai, stresul ne însoțește în fiecare zi. Putem încerca să evităm pe cât posibil situațiile stresante, însă este imposibil să ne ascundem de provocările importante de la locul de muncă sau de problemele de sănătate ale copiilor. Și toate acestea vin la pachet cu o altă doză de stres, care acționează negativ asupra organismului nostru.

Merită să știm că un nivel prea ridicat de cortizol poate provoca modificări metabolice grave. În condiții de stres, suferim adesea de diaree sau constipație, putem experimenta o scădere semnificativă a apetitului sau excesul acestuia, ceea ce duce, la rândul său, la pierderea sau creșterea rapidă în greutate. Cortizolul crește producția de radicali liberi, responsabili de accelerarea procesului de îmbătrânire. Ridurile apar mai repede, părul poate încărunți rapid, pielea, părul și unghiile se deteriorează. Stresul excesiv crește riscul de a dezvolta boli gastrointestinale grave. Oamenii de știință avertizează, de asemenea, că stresul este unul dintre cei mai frecvenți factori în dezvoltarea depresiei, care este o boală foarte periculoasă, adesea fatală a vremurilor noastre.

Așadar, dacă nu putem evita situațiile stresante, trebuie să găsim modalități de a le face față. Iată câteva sfaturi:

  • găsiți timp pentru a vă relaxa (folosiți tehnici de relaxare: yoga, masaj, meditație);
  • nu cereți prea mult de la voi înșivă (nimeni nu este maestru deodată, indiferent de disciplină, merită să luăm distanță față de ceea ce nu reușim și să acceptăm că nu suntem perfecți);
  • învățați tehnici de respirație profundă;
  • stabiliți priorități și faceți câte un singur lucru cel mai important la un moment dat și lăsați pentru mai târziu ceea ce nu trebuie să faceți acum;
  • nu vă ocupați singur de tot, dacă puteți, delegați o parte din responsabilități altora;
  • nu uitați că regenerarea este importantă, acordați-vă timp în fiecare zi;
  • o activitate fizică regulată relaxează mintea și reduce efectele stresului;
  • vorbiți cu prietenii și familia, mărturisiți-le problemele, nu înghesuiți totul în interiorul dumneavoastră.

Dormiți suficient

Cât de important este somnul? Foarte important. Atunci când dormim, corpul nostru se regenerează cel mai repede. Lipsa unui somn suficient duce nu numai la iritabilitate și la probleme de concentrare, ceea ce poate duce la comiterea multor greșeli la locul de muncă. Dacă dormim prea puțin, imunitatea noastră scade și crește susceptibilitatea noastră la infecții.

Studiile arată că în fiecare an crește numărul persoanelor care suferă de insomnie. Problemele de somn pot fi cauzate de stresul și anxietatea excesivă, dar și de o dietă proastă și de un stil de viață în general nepotrivit. Așadar, dacă mizăm pe obiceiuri sănătoase, avem șansa de a dormi mai mult, ceea ce, la rândul său, ne va îmbunătăți și mai mult starea de sănătate.

Problemele de somn nu trebuie subestimate, iar dacă acestea apar des, merită să luăm în considerare câteva tehnici care ne pot ajuta să avem un somn de o calitate mai bună:

  • încercați să vă culcați la aceeași oră în fiecare zi, în acest fel organismul se va simți obosit în mod natural la anumite ore;
  • este o idee bună să vă aerisiți dormitorul înainte de a vă culca;
  • o plimbare înainte de culcare vă poate ajuta să adormiți;
  • dormiți cel mai bine într-o cameră liniștită și întunecată;
  • asigurați-vă că nu aveți o saltea proastă sau un loc inconfortabil pentru a dormi;
  • folosiți ajutoare naturale pentru somn, cum ar fi melatonina.

Teste preventive

Cele mai multe locuri de muncă le cer angajaților lor să facă examene preventive regulate. Acest lucru este adesea uitat de persoanele care lucrează pe cont propriu, în timp ce efectuarea unor astfel de teste nu costă mult și poate ajuta la detectarea mai devreme a diferitelor anomalii din organism. Mai mult, rezultatele bune ale examinărilor preventive confirmă faptul că, dacă nu avem nicio afecțiune, starea noastră de sănătate este probabil bună.

Analizele de sânge sistematice sunt recomandate în primul rând persoanelor cu vârsta de peste 40 de ani. La femei acestea ar trebui să fie:

  • morfologie;
  • sumar de urină;
  • citologie;
  • mamografie.

Bărbații ar trebui să facă analize regulate de sânge și urină și, după vârsta de 40 de ani, un examen de prostată și o evaluare a PSA.

Stil de viață sănătos – rezumat

Un stil de viață sănătos este cel mai bun mod de a trăi o viață lungă și în formă. Puțini oameni își dau seama cât de distructive sunt obiceiurile zilnice pentru organismul lor, cum ar fi mesele prea grase și prea târzii, fumatul, consumul de alcool și sedentarismul chiar și după serviciu. Și, deși începerea unui stil de viață sănătos nu pare a fi ceva deloc dificil, pentru cei mai mulți presupune multe sacrificii pe care nu vor să le facă.

Cu toate acestea, cei care pariază pe ei înșiși și pe sănătatea lor pot începe deja să urmeze o dietă sănătoasă, echilibrată, bazată pe proporții corecte de nutrienți. Dacă nu știi ce să mănânci și cum să pregătești mesele, merită să te gândești să apelezi la serviciile unui nutriționist sau să cauți un catering pentru o dietă bună și sănătoasă. În zilele noastre există multe opțiuni.

Același lucru este valabil și în ceea ce privește activitatea fizică. Plimbări viguroase, plimbări cu bicicleta, 30 de minute de aerobic, antrenament pe intervale – toate acestea ne vor ajuta organismul să se mențină în formă și pot preveni multe boli cronice.

O dietă sănătoasă, activitatea, relaxarea și ceilalți factori menționați în acest articol reprezintă o rețetă pentru o viață sănătoasă și lungă.

Udostępnij

O autorze

Mă numesc Teresa Torp și sunt absolventă a Școlii de Dietetică de la Harvard din România. Am absolvit 7 ani de studii în psihologia adulților și dietetică. De aproape 15 ani ajut oamenii cu diverse probleme de sănătate (pierdere în greutate, creștere musculară, probleme erectile, probleme de piele). Am petrecut ultimii ani cercetând și alegând cele mai bune suplimente de pe piață, astfel încât acestea să fie perfecte pentru persoanele care folosesc cunoștințele mele descrise pe acest blog. Toate informațiile pe care le ofer pe acest site sunt susținute de cercetări și de cunoștințele mele. Specialitatea mea este obezitatea și problemele de piele (acnee, piele uscată sau grasă). Dacă aveți o problemă cu oricare dintre aceste lucruri, ați ajuns la locul perfect. Cu cunoștințele și experiența mea, vom rezolva problema dumneavoastră.